Blomsnack

Fick en minnesbild:

Min mor fyllde barndomshemmet med växter i varenda hörn, helt underbart, och ibland fick jag i uppgift att vattna dem. Då gick jag runt med den gröna vattenkannan och frågade henne inför varje häll "vart vill den här blomman ha vatten då?". Saint Paulorna på fatet, Benjaminfikusarna på jorden. Sen brukade jag ta hushållspapper och putsa alla blad. Så att blommorna blev rena. Ibland gick de av. Antagligen oftare än vad jag vill minnas.

Och så pratade jag med växterna, för det hade jag lärt mig skulle vara bra. Jag pratade framförallt med de små nya bladen, bebisarna. Tyckte det kändes viktigt att de skulle få lite extra uppmärksamhet.

- Nejmen hej du nya lilla blad, vad fin du är. Jättefint, välkommen till världen. Jag ska bara vattna dig lite så att du kan växa ännu mer, okej?

Tur att man blir någorlunda normal som semivuxen ändå...

Kommentarer
Postat av: chippe

Hehe jag pratar fortfarande med de nya små bladen...

2011-07-11 @ 13:34:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0