Mid summer ey?

I kväll blir det matlagning och bakning som gäller. Morotsbiffar, kladdkaka och kokos-vit choklad-lime-duttar som jag gjorde till vårt glöggmys i december. De efterfrågades. Yey!

Men först ska jag åka till Willys i Länna och storhandla. Jag gillar verkligen Willys i länna. De har inte allt jag vill ha, till exempel är det omöjligt att hitta frysta bär, men grönsaksavdelningen är stor och framförallt superfräsch. Och det tar mig ungefär tio minuter att åka dit. Fast det låter som att det ska ta längre tid. Länna liksom, nästan landet.

Midsommar ska nämligen firas, därför all denna matlagning. Mitt allra bästa midsommarminne var en sommar då alla vi i familjen Bjurefors Giertta var i en varsin ålderskategori i säckhoppningstävlingen på Muskö. Och vi vann varje lopp, vi var säckhopparfamiljen, vi regerade, krossade allt motstånd.

En skön känsla sprider sig i kroppen när jag tänker på det än idag. Jätteonödig grej, jag vet, men ändå mitt bästa minne.

Näst bästa midsommarminnet är nog för två år sen då vi hade M som vår midsommarstång på grusgången utanför lägenheten i Hammarbyhöjden, och vi tjoade och tjimmade runt henne till grannarnas förtjusning. Sen spelade vi brännsboll och alla skadade sig, förutom E, för hon var domare.

Det ska ju regna i år, så säckhoppning kanske det inte blir. Och trots mina tappra försök att få folk att vilja spela brännboll, verkar det inte bli några frivarv för oss i övermorgon.

Men det blir nog bra ändå. Jag ska göra en krans i alla fall, det är ett som är säkert, annars är det inte midsommar på riktigt.

Kommentarer
Postat av: chippe

Jag tror det är mitt bästa midsommarminne också, det var kanonkul att vi alla vann varsin klass. Och nej, vår familj är inte tävlingsinriktad, inte alls. Dessutom var det soligt denna Midsommar, icke att förglömma. Ha en härlig Midsommar alla!!

2011-06-23 @ 15:34:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0