Snabbis

Jo, anledningen till att jag blir så otroligt förbannad på Amarillos uttalanden är inte att jag inte tror att killar har massa krav att leva upp till i jakten på partner och ragg. Det är jag väl medveten om att de har.

Och det handlar heller inte om att det är ditten för tjejer och datten för killar, min grundtes är att det inte är så mycket som skiljer könen åt utan mer grejer som binder oss samman. Kön känns förlegat. Kön känns 1900-tal. Tycker jag.

Därför blir jag otroligt ledsen när någon som Amarillo säger "Tjejer tänder på testosteron" som ett sätt att beskriva världen på. Drar alla tjejer över en kam. Gör tjejer till dumma spån som bara jagar bicepcurlade armar och högljudda läten. Precis lika förbannad skulle jag bli om en tjej skulle säga "Killar tänder bara på stora pattar". Det finns något i det här som är så nedlåtande mot båda könen, dels i att det skulle vara något fel att tända på någon för deras manlig- eller kvinlighet. Vilket det ju såklart inte är. Och dels för att jag anser att människor är mycket mer än sina kön.

Jag har ännu inte haft tid att skriva ett ordentligt inlägg om artikeln i DN i fredags. Men det kommer. Jag har varit för upptagen med att träffa mitt hjärta och sen slitas itu när jag lämnade honom bland veteaxen utanför Roma klosterruin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0