Lite tankar om övervikten

Näe, fy fanken för pollen hörni.

I går snörvlade hela yogaklassen, lärar-Lina pratade om att det är svårt med yoga på våren för man får så lätt andnöd.

Och satans vad det stämmer. Klarade inte av att göra någonting i morse när jag stod på mattan. Var helt utmattad (HAHA) efter två minuter och det gick liksom inte att pressa mig igenom det.

Pollen är dåligt.

DN har ju haft en artikelserie om fetman i Sverige och idag var det Göran Hägglunds tur att stå och hålla i en DN-tidning och låtsas läsa och förfasa sig. Näe, staten ska inte gå in och reglera varken höjda skatter på vissa livsmedel eller bantningsindustrin "för det finns alltid entrepenörer som kan gå runt reglerna". Ja, så kan man ju resonera. Varför stifta lagar och bygga regler om folk ENVISAS MED ATT STRUNTA I DEM?????

Näe, i Sverige är det inte olagligt att skjuta folk, för Mangs mejar ju ner folk i Malmö ändå! Tycker inte att det argumentet håller riktigt.

Hur som helst, så är det ju ett allvarligt problem att varannan invånare är överviktig. Själv tror jag att om man hade gympa i skolan varje dag, räcker med en halvtimme, så skulle fler få med sig lusten att röra på sig in i vuxenlivet.

Sen tycker jag nog att det skulle finnas någon slags subvention på grönsaker. Det är dyrare att köpa broccoli än chips. När jag och O gått igenom grönsaksavdelningen när vi storhandlar visar scannern på mellan fyra och fem hundra kronor. Nu må jag vara veggo, men det är ju ändå absurt?

Jaja. Jag har inte direkt någon utarbetad plan för hur vi ska lösa det här hälsoproblemet än. Och inga smarta säg eller rappa kommentarer. Kan bara förundras över att DN ännu inte dragit någon parallel mellan nedskärningen av gymnastikämnet och skolmat på entrepenad och den ökade fetman.

Snart bär det av till Radiohuset för en 13 timmar lång arbetsdag. Can't wait!

Kommentarer
Postat av: chippe

Gympa varje dag i skolan borde vara en självklarhet. Utan tvekan. Plus skolmat där kanske eleverna får vara med och hjälpa till atdt laga maten så att de dels lär sig näringslära, dels lär sig laga så man inte bara köper färdigt sen.Tipsa DN vet ja.

2012-05-08 @ 13:20:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0