Hat är ett starkt ord...eller?

Var med mor och hämtade systerdöttrar idag. En snart fem, en åtta. Det är sån fart på de där brudarna, de är bäst.
 
Jag tänker ofta att jag inte borde tycka och tänka kring barn och uppfostran eftersom jag inte har någon egen erfarnhet. Jag vet inte hur det är att behöva vara vaken varje natt i två års tid. Jag vet inte hur det är när alla är magsjuka i veckor. Jag vet inte hur man borstar tänderna på ett barn. (Om de inte gapar, vad fanken gör man då? Kittlar dem i näsan?)
 
Men min fina äldsta systerdotter berättade för mig om ett spel hon spelade som heter moviestar. Tänker ej länka för jag blir helt mörkrädd av att det ens existerar. Spelet går ut på att du är en tjej, kan samla pengar på olika sätt och då köpa olika saker. Du kan också ha en pojkvän, men risken är att han gör slut med dig för att du är för ful. Självklart kan du ha ett husdjur, en gullig liten katt kanske? Men glöm inte att shoppa kläder till det!
 
Jag förstår att man som förälder sätts i en omöjlig sits här - du riskerar att ditt barn blir utfryst för att det inte får spela spelet som alla klasskompisar pratar om. För att inte tala om att du inte vill göra ditt barn ledset.
 
Kanske blir jag själv världens jobbigaste mamma, eller så kommer jag glömma bort alla mina principer så fort jag ammat klart, men jag måste i alla fall få säga något om detta. Innan jag ens har erfarenheten eller vet vad jag pratar om.
 
(Har ju åsikter om massa saker jag inte har erfarenheter av: droger, amerikansk politik, dansbandsmusik...)
 
Varför ska flickor bli uppfostrade till att de ska bli filmstjärnor, snygga och konsumera sig fram till lycka? Räcker det inte med att Lego helt skiter i det blå skåpet, H&M bara säljer "tuffa" kläder till små pojkar och "söta" kläder till små flickar och Barbie blir smalare och får större pattar?
 
Är verkligen det här en mening som en åttaåring ska säga: "Jag har haft massa pojkvänner på moviestar, men de har alla gjort slut med mig. Men jag är jättejätteful där än så länge för jag har inte pengar".
 
Hur kan ett företag, där det säkerligen jobbar en massa mammor och pappor, skapa en sån här produkt? Utan att skämmas?
 
Antagligen för att de inte är ett dugg ensamma om att skapa sån här skit. De måste sälja bättre än sina konkurrenter och det är tydligen såna här spel som säljer bäst på marknaden.
 
Jag hatar marknaden. Var är Gudrun Schyman när man behöver henne?

Kommentarer
Postat av: chippe

Nä det är verkligen en förskräckligt app. Själv tyckte jag det var viktigt att förbjuda saker som Kalle Anka (våld)och Starlet (fjantiga tjejmodeller. Samma saker som mian föräldrar förbjöd mig. Tror inte adtt det gjort varken från eller till när det gäller mina och barnens syn på saker och ting, däremot tror jag att det viktigaste är att prata om saker så att spel som moviestar inte blir varken viktiga eller normgivande.

2012-09-17 @ 10:45:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0