Jag gillar Beth - Ditto!

Jag kanske är lite sen i svängarna, men jag har fått upp ögonen för Beth Ditto, sångerskan i gruppen Gossip. Har suttit och kollat på lite digtuben-klipp under dagen. Rolig och smart verkar hon vara.

Det konstiga är att man i beskrivningarna av henne läser saker som "Beth säger att hon är punkare och rakar sig alltså inte under armarna". Eller "eftersom hon är lesbisk bryr hon sig inte om att hon är överviktig". Då blir jag faktiskt rädd för världen. Är det så man ser på tjejer som hon? Att människor, om de faktiskt anstränger sig riktigt mycket, kan nedlåta sig att ha överseende med en kvinna som inte rakar sig under armarna bara om hon är punkare. 

Tydligt är ju att det finns mycket jobb kvar för oss att göra, om den där världen ska bli som vi vill. Alltså inte trångsynt, nedlåtande, generaliserande och totalt utseendefixerad. 

Hur som så gillar jag henne från och med nu. Basta! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0