Rekomärkning till alla

Igår kväll gick jag förbi tunnelbanan i Hammarbyhöjden. Det stod ett gäng ungdomar och hängde där och två kom fram till mig och frågade om jag ville köpa cocosbollar.
- Snälla snälla, det är vårt sista paket, ropade de.
- Tyvärr jag har inga pengar med mig, blev mitt svar som ju såklart var sant.
Och medan jag gick därifrån började drog de sitt starkaste försäljningsknep. De skrek:
- Kom igen då, köp cocosbollarna, vi är FATTIGA! Vi är SLAVAR! Köp våra cocosbollar och ge oss några kronor.

Jag vände mig om och sa tyvärr igen, för jag hade verkligen inga pengar. Men jag tänkte på den enorma skillnaden mellan dessa ungdomar och de i samma ålder på andra kontinenter. Kanske skulle jag berättat för dem att kläderna de hade på sig antagligen var sydda av barn i deras ålder som fick ungefär en dollar om dagen för sitt jobb. Om de ens fick betalt. Samtidigt som de försökte kränga fleromättade fetter för överpriser i Hammer village hight för att komma iväg på klassresa.

Men man vill inte vara den personen. Man vill inte moralisera eller förstöra andra människors roliga. I stället går jag och tänker på det för mig själv och undrar helt enkelt, vad ska jag göra? Vad kan jag göra åt saken, åt allt detta. För jag tycker att jag är informerad och jag tycker att folk omkring mig är väl insatta. Vilket är nästa steg?

Jag kollar var kläderna är tillverkade i affärerna, jag kollar var maten är ifrån, jag köper rekomärkt kaffe så att kaffebönderna inte blir besprutade under tiden som de jobbar, jag köper Kravmärkt när jag kan men jag går inte på märkningen jämt eftersom den inte alltid stämmer. Jag gör allt som man ska. Men gör det någon skillnad? Eller är det för få som tänker och får dåligt samvete för att det ska hända nåt, ändra nåt.

Mina jeans är "Made in Italy", en märkning som alla sighter och människor säger är okej. Och jag undrar: Är ett det bättre med byxor från ett land där man trackasserar romer utan att politikerna rör ett finger och där faschismen växer sig starkare för varje sekund, än Kina?
Lite bättre kanske, men fan inte tillräckligt. Varför kan alla affärer sälja rekomärkta artiklar? Då vet man ju som konsument att man åtminstone gjort lite mer rätt.

Och det sorgliga men sanna är, mina vänner, att konsumentmakten nästan är den enda makten vi har.

Kommentarer
Postat av: Storasyster K

Här kommer en idé på hur man kan vara säker på att maten och kläderna är reko. Du får börja odla själv. Vår granne har en kolonilott där han bara odlar potatis och grönsaker.

Det är dock inte ett superbra system, för kaffe och apelsiner är svåra att få till i Enskede kolonilottsområde. Kakao är också svårt. Timjan och vitlök är bra.

2009-05-28 @ 14:54:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0