Strage-miss i P!nktext

Pink uppträdde i dagarna i Göteborg.

Fredrik Strage recenserade konserten.

Jag brukar älska att läsa Fredrik Strage. Hans sågningar är den vassaste och roligaste läsningen i svenska dagstidningar just nu, och har varit länge.

Myser till lite när han skriver att Taikida är ett av världens två sämsta rockband. "Vilken artist som helst skulle framstå som ett gudabenådat geni om han eller hon gick på scen direkt efter blöjpunkarna Good Charlotte och birasvennegrungearna Takida."

Om Pink verkar Strage tycka att låtarna är skit, men att hon har bra utstrålning.

Ja, de flesta låtarna är ju vanliga popdängor med elgitarr i bakgrunden, men hon har en cool rockröst tycker jag.

Vad jag tänkte komma fram till är hur jag varje gång när jag ser en bild på Pink eller hör en låt av henne blir lite gladare, lite kaxigare och känner mig lite starkare.

Hon påminner så mycket om storasyster M att det gör ont i knoppen när jag tänker på det.

Men när Strage skriver att hon blivit en sapfisk ikon börjar min medfödda ilska bubbla så smått.

"Kanske ligger Pinks storhet inte så mycket i musiken som i hennes stökigt glamourösa stil och stöddiga men godhjärtade attityd. Ända sedan hon i sin första video kraschade en motorcykel rakt in i en ex-pojkväns lägenhet har hon representerat kvinnligt oberoende. Antalet tjejer i publiken är betydligt högre än på exempelvis Madonnas konserter. Att många av dem utväxlar kyssar som är lika långa som gitarrsolona tyder på att Pink också har blivit något av en sapfisk ikon. "

Menar Strage på allvar att starka kvinnor bara blir idoler för lesbiska kvinnor? Kan det vara ett stycka som Strage skrev i all hast, men som sedan råkade komma med i tidningen i alla fall?

Eller tänker han helt plötsligt sälla sig till kören av grobianer som tycker att feminister är jobbiga, korthåriga och tråkiga kvinnor som måste klanka ner på allt som är lite skoj här i världen, det vill säga nakna tjejer, bröst och rika karlars framgångar som toppar nyhetsflödet varje dag?

Tror inte Strage vill det. Tror han glömde att texter tolkas olika beroende på vem som läser dem, och har man skrivit hela recensionen med en ironisk och hård ton, kommer det sista stycket i texten tolkas därefter.

Det är vad jag tror. Vad tror du?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0